onsdag 18 december 2013

Chato: del två

Är ute och rör på mig lite, men har under internetbristen förberett ett väldigt litet inlägg om andra delen av min Chatovistelse, som jag passar på att slänga upp nu. De här bilderna är från lördag förmiddag, den andra november.

2013-11-02 - Söthögar2013-11-02 09.46.54
Till vänster: ytterligare några söthögar, grannungar till en annan liten familj som vi passade på att besöka. Älskar hur lilltjejen bär den ursnygga kangan som en mantel. Lite bitter över att jag inte fick en bättre bild. Till höger: sista Leonida och pasta Mbuga.

2013-11-02 09.49.36
Bibi (betyder både “farmor/mormor” och typ “tjej/dam/fröken” – skoj innebördskombo tycker jag!) N tar hand om sina två barnbarn själv. Hon är högst 150 cm lång, och säkert omkring sjuttio bast. Verkade vara en himla härlig person, även om jag inte kunde utröna så mycket av swahilin. Hon har lagt ner mycket arbete på att göra det möjligt för P och J att lyckas i skolan.

2013-11-02 09.49.52
Sista Leonida, pasta Mbuga och fieldi assistant Charles (Chalice, som ni kanske minns). På söndagkvällen hade jag, Mbuga och Leonida en genomgång av helgens arbete. Mina noteringar från bibi N’s lilla familj är bara två punkter:

* Physical and psychological well-being. A wholesome environment, caring grandmother.
* N protects (and is a good role model).

Rent generellt får en betrakta far-/mormodern som den enskilt främsta anledningen att storasyster P och lillebror J verkade må så bra som de trots allt gjorde i en ganska fattig hemmiljö. Problemet är dock att far- och morföräldrar blir gamla, och att det arbete som behöver skötas på hemmaplan är väldigt tungt och fysiskt krävande. Dessutom har en åldrig kvinna inte många möjligheter att skydda sina barnbarn, om de skulle vara utsatta eller hotade av någon utomstående.

2013-11-02 10.00.53
J, 12 år gammal, och P, 14 år. Båda gör bra ifrån sig i skolan, trots att närmiljön i grannskapet verkar allt annat än trygg. När vi besökte, kom en granntant på besök. Hon var väldigt pratglad och yvig, och det var först efteråt som jag förstod att hon var kraftigt berusad, redan klockan tio på förmiddagen, och ett av de mindre obehagliga exemplen på alkoholism i den byn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar