torsdag 12 juni 2014

Styrka, svaghet och känsla för växlande väder


Ett utdrag från den bästa låten i mina öron just nu:

 

När jag ser dig ser jag eld i dig
Du, som kan förändra allt
Du har idéer, planer, tror allt går om man vill
samlar, demonstrerar

Du, som låser upp bojor för hur man borde va
tänker framåt och tittar i jorden. Välkomnar alla.
Står på barrikaden, 2000-talssuffragett
Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt

När du kommer, brinner, säger de "skriv ett förslag.
Om två år och några månader kan du få svar."
När det är du som borde leda oss, det är ni som borde leda oss
Led mig fel om ni vill, men under min livstid
kan jag nån gång få bli ledd av nån som tror på nånting

När jag ser dig ser jag hur jag va
innan för många hade förklarat hur det fungerar

- Annika Norlin


Ibland offrar en för mycket av sig själv, gör våld på sina principer, för att en känner så starkt. En tror så starkt att bilden blir suddig. En vän blir något annat, och något tredje eller fjärde. Men när du vill gå tillbaka till vänskapen, den där ömsesidiga omtyckningen, skattningen och respekten; så kan det vara kört. Det blir för svårt, det kostar för mycket. Det kostar för mycket att kämpa mot det outtalade - och vad har du att vinna? Du har ingen makt över situationen. Du har inte märkt att det hände, men så hör du ekot av skottet - plötsligt blöder du.

För att tala klarspråk är dagarna faktiskt inte så illa, mer än en lite ledsen blixt från klar himmel. Jag förvärvsarbetar med nåt som jag tycker är fantastiskt roligt, och på fritiden arbetar jag med annat som jag också tror på. Och på den alldeles fria fritiden börjar nära och kära svischa förbi den här gamla slagghögen. Jag har ett fullt kylskåp, en ny favoritlåt, framtidsplaner som jag tror på, fina vänner, en söt katt och just nu betydligt mer att glädja mig åt än att oroa mig för.

1 kommentar: